Inwestycje PKP Polskie Linie Kolejowe SA: Przebudowa stacji Ostróda w pełnym toku
Stacja kolejowa w Ostródzie jest obecnie przekształcana, co wywołało mieszane reakcje mieszkańców. Jest to inwestycja przeprowadzana przez PKP Polskie Linie Kolejowe SA i ma na celu modernizację infrastruktury stacji. Prace budowlane mają potrwać do 2026 roku, a jednym z elementów, który zniknie, są stare wiaty – co spotkało się z dezaprobatą niektórych mieszkańców.
Planowane zmiany obejmują przebudowę i podwyższenie obu istniejących peronów, aby umożliwić łatwiejszy dostęp do pociągów. Zostanie również utworzone nowe, wygodne przejście na peron. Informacje o rozkładzie jazdy będą teraz prezentowane na ekranach LED i poprzez nowoczesny system nagłośnienia. Cykliści będą mieli możliwość przechowywania swych rowerów w zadaszonych stojakach przy stacji, natomiast osoby o ograniczonych możliwościach poruszania się skorzystają z lepszego dostępu do peronów.
Dodatkowo, dla ułatwienia dostępu, zostaną zamontowane windy prowadzące z tunelu na każdy peron. Osoby niewidome lub słabowidzące skorzystają ze ścieżek naprowadzających oraz oznaczeń w alfabecie Braille’a, które poprawią orientację na stacji. Bezpieczeństwo poruszania się po peronach, również po zmierzchu, zostanie zwiększone dzięki antypoślizgowej nawierzchni i efektywnemu oświetleniu. PKP Polskie Linie Kolejowe SA przeprowadzi również przebudowę podziemnego przejścia, tak aby było ono wyższe i dostosowane do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.
Podczas procesu modernizacji niektóre elementy historyczne, takie jak stare wiaty przy wejściach podziemnych, zostaną usunięte. Powodem jest zmiana układu peronów i wejścia do tunelu – zamiast dwóch ciągów schodowych na każdy peron, teraz będzie jedno wejście schodami i jedno windą. Stare wiaty nie były zgodne z nowymi rozwiązaniami i nie spełniały obecnych norm. PKP Polskie Linie Kolejowe SA zapewnia jednak, że nowe wiaty będą stylistycznie nawiązywać do dawnego charakteru stacji. Odrestaurowane stare wiaty znajdą nowe życie jako zadaszenie dla rowerów przy budynku dworca oraz po drugiej stronie torów.